AKO IMAŠ S KIM I GDE - RECENZIJA

(Izvor: Darkrock)

Prošlo je, čini se 20 godina, od izlaska dosadašnjeg najboljeg srpskog albuma svih vremena, San Koji Srećan Sanjaš Sam, benda Block Out. Ovo, subjektivno izraženo vreme, provodio sam u zamišljanju novog, jož boljeg albuma koji bi trebalo da se pojavi. Znao sam da se on nalazi odmah tu, da se nalazi iza još nekog mentalno strpljivog ćoška pored koga bih morao da prođem. Prolazeći pored tih ćoškova, jednom prilikom, na ćošku Kolarčeve i Ulice srpskih vladara, upoznao sam Nikolu Vranjkovića, gitaristu i pesnika, ili uprošćeno, potpunog autora svih pesama koje tako genijalno ispunjavaju albume Block Out-a. Od tada je prošlo par godina, i ovih dana volim da zamišljam sebe kao Nikolinog prijatelja. On je to, u neku, neverovatno veliku, ruku, i sam potvrdio, pružajući mi neopisivo zadovoljstvo u vidu narezane verzije novog Block Out albuma, Ako Imaš S Kim I Gde, koji bi trebalo da je već i zvanično na ulicama, tj. CD shop-ovima, tj. u vašim rukama.

Bilo je rano jutro kada sam po prvi put u player-u pustio ono, što se 74 minuta kasnije u mojoj glavi vodilo kao nešto najbolje što sam čuo još od izlaska Anathema-ine The Silent Enigma-e (albuma koji je najbolji album svih vremena). Ništa nije moglo da me spreči da album puštam ponovo i ponovo, sve dok zaista više nisam mogao da stojim na nogama, držim oči otvorene ili, jednostavnije, rezonujem (a tu je i postojao izvestan strah da Nikoli ne izližem master kopiju albuma). Kako prvih nekoliko puta preslušavanja albuma nisam znao ni imena pesama, mogao sam da se u potpunosti posvetim fundamentalnom slušanju muzike. I ovaj put Block Out je zadržao svoj prepoznatljivi, tačnije debelo unikatni, pristup muzici. Kao što sam i rekao, album je, kao i predhodni, veoma dug, a preovlađujući karakter pesama je sumoran, uz malo ritmički bržih deonica. Ali ono što ovaj album izdvaja je specifična produkcija koja nije mogla da bude neuspešna s obzirom da je Nikola na njoj radio poslednjih par godina, koliko je album i nastajao. Pesama ima 12, a svaka ima svoju ličnost, koju uz, naravno, perfektno muziciranje i neponovljiv tekst, stvara i spomenuta produkcija. U globalu, album odiše nekakvim zvukom koji je, kao malo, zaprljan pomoću vrlo blagog, ali uočljivog retro nasleđa, tako da, čisto radi boljeg objašnjenja stvari, mogu da pomenem album Damnation, benda Opeth, koji donekle poseduje sličan prizvuk. Kako je ovo recenzija, koja će svoje mesto naći u ovom opštenarodnom, prvenstveno, metal scenom inspirisanom fanzinu, pokušaću da novi Block Out album, izvesnim aludiranjima, ubacim na širu, svetsku muzičku scenu, kojom bi oni vladali suvereno, kao što, u svojem polju delovanja, vlada pomenuti Opeth.

Ako Imaš S Kim I Gde se nalazi negde između Anathema-inog albuma Judgement, albuma Viva Emptiness benda Katatonia-e i pomenutog albuma Opeth-a, pri čemu se on može pohvaliti najubeljivijom originalnošću, proizašlom iz nekoliko stvari. Prvo tu je čisto rock nasleđe Block Out-a koje je nastajalo godinama koje je bend proveo svirajući takvu muziku, dok su pomenuti bendovi svoju prvobitno metal iskustvo primenjivali na albumima koje su snimali "utišavajući" dotadašnje zvukove koje su proizvodili. Znači da Block Out nije menjao SVOJ "izgled" prilago|avajući ga nekom novom shvatanju muzike, nego je menjao izgled jasno utvrđenog žanra, pokušavajući i uspevajući da upravo tu, na do tada jasno poznatom muzičkom tlu, otkrije novu dimenziju. Jasno je da na originalnost Block Out-a utiče background njegovih članova, njihova geografska pozicija i slične očigledne stvari, ali ono što je najoriginalnije je neverovatno veliko pesničko umeće Nikole Vranjkovića koje se dokazuje iz albuma u album, a koje je i literarno dokazano njegovom knjigom Zaovdeilizaponeti.

Tekstovi na albumu Ako Imaš Gde I S Kim su Nikolini najbolji tekstovi do sada. Proučavajući njegove dosadašnje pesme shvatio sam da ih je mouće podeliti na dva dela. Na pesme situacije i na pesme stanja, čija se povezanost ogedala u istom fizički neopipljivom bogatstvu. Do ovog albuma, ova dva, ipak ne tako različita, pristupa pisanju bila su, čini mi se, jasno odvajana tako da su neke "albumske" pesme tretirale jedne tekstove, a druge druge. Na novom albumu Nikola je pronašao način da tu različitost tekstova, ako je uopšte postojala, potpuno dezintegriše napisavši, za Ako Imaš S Kim I Gde, 12 pesama koje su stilski neverovatno unisone zadivljujući vulkanom koji je sastavljen emocija, simbola i ideja. Reč je o jednom jebeno jako inspirativnom vulkanu. Ovakva uigranost tekstova, zajedno sa skladnom inteligentno i prepoznatljivom muzikom, koja je tako "debela" da ispunjava sobu isterujući svaki atom vazduha, od Ako Imaš S Kim I Gde izdanja gradi definitivno najalbumskiji album na srpskom jeziku. Od početka do kraja, album vas ni jednog trenutka ne pušta da i, samo na trenutak, pomislite o nečemu što sa njim nema veze. On je saliven, čini mi se, emotivno nedostižan, zaista otpevan, što je, takođe, inovacija u odnosu na predhodne albume gde je Milutin maltene govoreći pevao. Sada svaka pesma ima vokalni aranžman potpuno drugojačiji od predhodnog (istakao bih pesmu Iz Tri Vode, gde Mita zvuči potpuno duhovno, skoro crkveno) što me takođe navodi da album posmatram kao još genijalniji.

Pokušavao sam da izdvojim neku pesmu koji bih ovom prilikom istakao kao najbolju ili najgoru ili najkomercijalniju ili najbržu ili najemotivniju… Nisam uspeo… Znam da će se mnogima ova recenzija učiniti haotično, glupo, nerazumlivo… Ali, pitam vas, kako recenzirati savršenstvo?

5

Petar Mihajlović

HOME